perjantai 21. helmikuuta 2020

Surkimus flunssakierteessä


Kärsin parhaillaan tämän vuoden kolmannesta flunssasta. Koko alkuvuosi on siis mennyt enemmän sairaana kuin terveenä tai edes toipilaana.

Freelancerina minulla on mahdollisuus hallita omaa kalenteriani ja niinpä sairastuminen ei välttämättä merkitse katastrofia. Voin siirtää haastatteluja, lykätä töitä huomiseen tai ensi viikkoon tai vain ilmoittaa (tosin äärimmäisen harvoin) etten nyt pystykään hoitamaan lupaamaani juttukeikkaa.

Sairaslomaa minun on turha mennä hakemaan, sillä käsittääkseni freelancereilla on edelleen kymmenen päivän omavastuu eli jos tauti kestää yli kymmenen päivää, niin vasta sitten saa jotain korvausta.

Ajattelen usein niitä ikäisiäni, jotka ovat "oikeissa" töissä, esimerkiksi hoitoalalla tai teollisuudessa. Kuinka ihmeessä ne ihmiset jaksavat? En usko, että itse selviäisin kovin hyvin kolmivuorotyöstä: esimerkiksi juuri nyt olo on sellainen, etten millään pystyisi hoitamaan edes päivä- saati yövuoroa.

Käyn parin viikon välein auttelemassa kahdeksankymppistä tätiäni. Olin tänäänkin, sillä tädillä myös oli nuha ja ajattelimme, ettei ehkä haittaa, vaikka minullakin on.

Kävimme yhdessä kaupassa ja apteekissa. Asiat hoidettuamme oikaisimme hetkeksi sohvalle, molemmat aika uupuneina. Hetken huilattuamme täti könysi huonoilla jaloillaan pystyyn.

- Menen kahveeta keittään. Makaa sinä ny vaan kun näytät niin surkeelta.


4 kommenttia:

  1. Minullakin flunssa kestänyt kolme viikkoa. Olen syönyt yhden antibioottikuurin ja viikon kortisonikuurin (kurkunpää tukkeentuu). Olin jo ehtinyt tuulettaa, että tänä talvena en taida sairastuakaan. Toisin kävi.
    Yritetään parantua. Minä taidan syödä ison pizzan, se voi auttaa. Ainakin lohduttaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinulla onkin järeät lääkkeet. Auttaako antibiootti flunssaan? Minä olen lääkinnyt itseäni vain kuumalla juotavalla ja hunajalla.

      Poista
  2. Eihän antibiootit virukseen auta mutta kun löi bakteeritulehduksen keuhkoputkiin. Kortisonia saan kurkunpäähän. On syytä aina olla lääkettä kotona. Pari kertaa olen meinannut päästä henkirievustani. Se on opettanut olemaan varuillaan.

    VastaaPoista