tiistai 23. maaliskuuta 2021

Sappikiviä


 

Minulla on ollut pitkään - jo vuosia - vatsavaivoja, jotka tuntuvat usein oikean kylkikaaren alla. Nyt sain lopulta toimeksi käydä lääkärillä ja tänään olin vatsan ultraäänikuvauksessa.

- Sappirakko on täynnä kiviä, lääkäri sanoi.

Sitä itsekin epäilin ja myös toivoin, sillä kun tiesin, että varmasti jotain löytyy niin sappikivet ovat se parempi vaihtoehto. Minulla on ollut lähisuvussa, lapsuudenperheessä, myös suolistosyöpää ja se olisi ollut se huonompi.

Luulin, että jos on sappikiviä niin sitten saa myös hirmuisen kivuliaita kohtauksia. Olen  lukenut kohtauksista, joissa ihmisiä on kiidätetty ambulanssilla sairaalaan, mitkään lääkkeet eivät ole auttaneet ja kaikki on ollut aivan kamalaa. Ei minulla mitään sellaista ole ollut. Välillä on maha kipeä ja joskus tosi kipeä mutta ei mitään, mikä ei menisi yhden yön levolla ohi.

Lääkäri kertoi, että 30 prosenttia sappikivitaudeista on oireettomia. Sinullakin siis saattaa olla niitä, vaikka mihinkään ei satu, sillä kiviä on vanhemmiten joka kolmannella.

Leikkauskaan ei nykypäivänä ole itsestään selvä. Senkin lääkäri kertoi. Jos oireita ei pahemmin ole, kivien annetaan olla. Minun kiveni taidetaan leikata pois sillä sen verran oireita on ollut. Sen tosin tiedän tarkemmin vasta kolmen viikon päästä kun pääsen puhumaan puhelimessa lähetteen tehneen lääkärin kanssa.

Puhelinajan saaminen lääkärille kestää aika kauan, mutta muuten olen kovin tyytyväinen Laitilan julkiseen terveydenhuoltoon kuin myös Vakka-Suomen sairaalaan, jossa tänään kävin. Turussa asuessani tarvitsin lääkäriä harvoin ja silloin yleensä kävin yksityisellä lääkäriasemalla. Pakko sanoa, että täällä Laitilan terveyskeskuksessa lääkärit ovat tuntuneet jopa kiinnostuneemmilta minun vaivoistani kuin Turun lääkärit konsanaan. 

Sillä, että nyt täällä uudessa kotikaupungissani olen asioinut lääkärin kanssa jo useamman kerran lienee jotain tekemistä ikääntymisen kanssa. Pitäähän vanhaa autoakin reerata aina joskus, mutta sitten sillä taas ajelee kuin ei mitään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti