perjantai 10. heinäkuuta 2020

Jos puutarha ei hoidakaan vaan sairastuttaa?



- Onko elämässäsi tapahtunut jotain isoja muutoksia lähiaikoina?

Istuin tänään terveyskeskuksessa ja tuon kysymyksen esitti nuori lääkäri. Kerroin hänelle, että olen muuttanut viimeisen kahden vuoden aikana ja että minun elämässäni se on kyllä suuri muutos. Muutto maalle yli 40 kaupungissa asutun vuoden jälkeen.

Kyllä sellaisella voi olla vaikutusta ihmisen terveyteen, olkoonkin, että muutos on toivottu.

Menin terveyskeskukseen siksi, että minulla on ollut epämääräisiä oireita. Kuuntelin eilen aamulla, miten sisäministeri Maria Ohisalo muistutti, että koronatesteihin on mentävä erittäin alhaisella kynnyksellä ja niinpä sitten otin kynnyksen alleni ja menin.


Oireet alkoivat kädestä ja muistuttivat tenniskyynärpäätä mutta eivät kuitenkaan ihan. Sitten alkoi polvi reistailla, enkä enää päässyt vessanpytyltä ylös ilman tukea. Puutarhatöistä tuli hankalia, lähes ylivoimaisia.
Viimeiseksi tuli vatsavaivoja. Ei sen kummempaa kuin omituinen tunne, ikään kuin sisuskalut olisivat saaneet selkäänsä. Vähän kuumettakin oli, ja kurkkukipua. Väsytti, oli pakko ottaa päiväunet ja toisetkin.


Lähdin terveyskeskukseen vähän skeptisenä; mitä voisi odottaa terveyskeskuksessa heinäkuussa? Sain kuitenkin hävetä ennakkoluulojani, sillä minua ei ole koskaan otettu niin vakavasti ja perusteellisesti käsittelyyn kuin tänään. Kyseltiin omat ja suvun sairaudet, kaikki mahdolliset oireet ja viimeksi vielä ne alussa mainitut muutokset.

Olen minä sitä miettinyt. Sen jälkeen, kun muutimme tänne, olen mielestäni ollut aika paljon kipeänä. Ehkä se on sattumaa, ikääntymisen seurausta tai sitä, että täällä on minulle ylivoimaisen paljon työtä siihen nähden, mihin haluaisin pystyä.

Tahtomisen ja pystymisen ristiriita repii ihmistä.

Se, mikä minua vaivaa, ei selvinnyt tänään. Tutkimukset jatkuvat ensi viikolla. Parhaillaan olen karanteenissa kunnes koronatestin tulos valmistuu. Se tapahtuu ehkä sunnuntaina, että ei tämä karanteeni kovin pitkä ole, luulen.

Mitä noihin kuviin tulee niin onhan täällä kaunista - näkökulmasta se vain riippuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti